Kunst & cultuur: een inspirerende beleving

Cultuur kan verbinden en inspireren. Daarom zijn we te vinden op de mooiste culturele locaties in Nederland. Ontdek het zelf!

• Wifi
  • Gratis koffie & thee
  • Bereikbaar met OV
  • Restaurant

Kasteel rosendael

• Rosendael 1, 6891 DA Rozendaal

Kasteel Rosendael, nabij Arnhem, is een imposant, historisch ingericht kasteel is omringd door een park met veel bezienswaardigheden.
De ronde toren met vier meter dikke muren is de grootste in zijn soort die in Nederland bewaard is gebleven. Het kasteel is bijna
700 jaar onafgebroken bewoond geweest. In de jaren tachtig van
de vorige eeuw is het kasteel gerestaureerd en vervolgens
ingericht zoals het er rond 1900-1940 uit zag.

Klooster cultuurkust, Harderwijk

• Klooster 4, 3841 EN Harderwijk

Cultuurkust richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talent op iedere leeftijd en in alle lagen van de samenleving. Kunst en cultuur dragen bij aan het welzijn van mensen, bij cultuurkust kan iedereen actief meedoen met cultuur.

De museumfabriek, Enschede

• Het Rozendaal 11, 7523 XG Enschede

De Museumfabriek, het meest innovatieve museum van Enschede, Twente en Nederland, waar het niet draait om passief kijken maar om meedoen en creativiteit. Het museum is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een collectiemuseum én een familiemuseum.
In de Museumfabriek draait het om de ‘samenhang der dingen’.
Het gaat over hoe natuur, cultuur, kunst, wetenschap en techniek van invloed zijn op elkaar.

Rijksmuseum Boerhaarve, leiden

• Lange Sint Agnietenstraat 10, 2312 WC Leiden

Ontdek de wereld van wetenschap en geneeskunde bij Rijksmuseum Boerhaave in Leiden. Het museum is genoemd naar Herman Boerhaave, een Nederlandse arts, anatoom,
botanicus, scheikundige en onderzoeker.
In het museum zijn meer dan 120.000 objecten te vinden, waaronder de meridiaankijker van de Leidse sterrenwacht en de vulpen van Albert Einstein. De vaste presentatie wordt aangevuld met wisselende tijdelijke tentoonstellingen.

Museum-kasteel wijchen

• Kasteellaan 9, 6602 DA Wijchen

Er zijn in ons land maar weinig kastelen in de stijl van de 17e-eeuwse Hollandse renaissance. Ondanks zijn keurige renaissance uiterlijk heeft Kasteel Wijchen een lange en roerige geschiedenis achter de rug. Door de eeuwen heen is het decor geweest van strijd, gedoemde liefde en koninklijk leven. De unieke collectie biedt een inkijk in 600 jaar bewoningsgeschiedenis.

Slot zeist, Zeist

• Zinzendorflaan 1, 3703 CE Zeist

Ooit het lustoord van Willem Adriaan, graaf van Nassau-Odijk en kleinzoon van prins Maurits. Slot Zeist is een vorstelijke locatie met meer dan 300 jaar geschiedenis. Het slot is omgeven door een Engels landschapspark.

Bonnefanten Museum, maastricht

• Avenue Ceramique 250, 6221 KX Maastricht

Het Bonnefanten is een museum voor beeldende kunst in Maastricht. Het museum presenteert verrassende vaste collecties en wisselende tentoonstellingen van niet-mainstream kunst en kunstenaars. De naam Bonnefanten is afgeleid van het voormalige bonnefantenklooster in de binnenstad van Maastricht, waar het museum van 1951 tot 1978 gevestigd was. Het huidige gebouw aan werd in 1995 naar een ontwerp van de Italiaanse architect Aldo Rossi gerealiseerd.

Theater De regentes, Den haag

• Weimarstraat 63, 2562 GR Den Haag

De Regentes is een bruisend buurttheater en stadspodium in een uniek gebouw. Meer dan honderd jaar geleden opende het gebouw haar deuren als het grootste overdekte zwembad van Europa. Na een turbulente geschiedenis moest het zwembad in 1995 sluiten, waarna het uiteindelijk een nieuwe bestemming heeft gekregen als theater.

Kunst & cultuur: een inspirerende beleving

• Wifi
  • Gratis koffie & thee
  • Bereikbaar met OV
  • Restaurant

Kasteel rosendael

• Rosendael 1, 6891 DA Rozendaal

700 jaar onafgebroken bewoond geweest. In de jaren tachtig van
de vorige eeuw is het kasteel gerestaureerd en vervolgens
ingericht zoals het er rond 1900-1940 uit zag.

Klooster cultuurkust, Harderwijk

• Klooster 4, 3841 EN Harderwijk

De museumfabriek, Enschede

• Het Rozendaal 11, 7523 XG Enschede

In de Museumfabriek draait het om de ‘samenhang der dingen’.

Rijksmuseum Boerhaarve, leiden

• Lange Sint Agnietenstraat 10, 2312 WC Leiden

botanicus, scheikundige en onderzoeker.

Museum-kasteel wijchen

• Kasteellaan 9, 6602 DA Wijchen