Met Liox PLUS bieden we jou nog meer dan alleen een inspirerende studieplek. We begrijpen dat het studentenleven gepaard kan gaan met diverse uitdagingen, waaronder eenzaamheid, depressie, prestatiedruk, en andere vormen van stress. Daarom hebben we ervaren professionals aan boord om workshops te geven en hulp te bieden. Bij Liox PLUS geloven we dat jouw mentale welzijn net zo belangrijk is als je academische prestaties en willen we je helpen om beide in balans te brengen.

Wanneer?

Bekijk het volledige programma in de agenda en reserveer meteen – gratis – jouw plek!

Uit onderzoek blijkt onder meer dat 1 op de 7  jongeren depressieve klachten heeft, 1 op de 3 prestatiedruk ervaart en dat het stigma omtrent mentale problemen ook onder jongeren nog groot is. Tijd voor verandering! Waar kan jij hulp bij gebruiken? Tijdens onze Liox PLUS studiedagen organiseren we workshops met de volgende thema’s:

Eenzaamheid

Iedereen voelt zich wel eens eenzaam. Jong, oud, student, feestbeest, huismus, you name it.
Soms kan je je hierdoor ook verdrietig, leeg of machteloos voelen.
Je kan echter ook alleen zijn zonder je eenzaam te voelen. Of beter leren jezelf te uiten en contacten te onderhouden.
Hoe dan? Daar praten we over!

Prestatiedruk

Bijna 70% van de studenten geeft aan vaak tot zeer vaak de druk om te presteren te ervaren. Af en toe helemaal prima natuurlijk: helpt om je beste beentje voor te zetten en het beste uit jezelf te halen.
Maar wacht even, prestatiedruk kan ook leiden tot overmatig perfectionisme, faalangst, slapeloosheid, depressieve gevoelens en burn-out. Niet teveel dus!

Financiële zorgen

Veel werken. Niet naar college. Altijd druk. Dagelijks op je rekening kijken omdat je bang bent de volgende afschrijving niet meer te kunnen betalen. Financiële zekerheid is belangrijk voor je welzijn, maar kan erg uitdagend zijn en soms zelfs onmogelijk lijken met de huidige inflatie, stijgende energieprijzen en woekerprijzen voor een kamer of woning.
We geven je tips en tricks van professionals om te helpen bij jouw financiële situatie, zodat jij met minder stress en zorgen van je studententijd kan genieten.

(Faal)angst

Angst is heel nuttig, want het beschermt je tegen gevaar.
Soms merk je echter dat het in de weg staat: je voelt je angstig of maakt je heel erg zorgen terwijl er eigenlijk geen gevaar is.
Blugh!
We geven uitleg over de oorzaken en tips en tricks zodat jij weer de baas wordt over je eigen leven.

Depressie

Als je geen grip krijgt op je gevoelens en/of gebeurtenissen dan kan je een depressief gevoel ervaren.
Voordat ze de Harry Potter boeken schreef was J.K. Rowling depressief, hierover vertelt ze zelf:
“Depressie is het meest ergste dat ik ooit heb meegemaakt. Het is die afwezigheid dat je kunt zien dat je ooit
weer vrolijk zult zijn. De afwezigheid van hoop.”

We praten over dit thema en leren samen wat je zelf kan doen als je je somber voelt of hoe je iemand in jouw omgeving kan helpen.
We delen informatie en tips die je kunnen helpen! Let the sun shine!

Loopbaan en carrière

We maken gemiddeld zo’n 30.000 keuze’s per dag. De één groter dan de ander. De keuze van je studie, minor of eerste baan kan pretty pretty big aanvoelen. En soms weet je het gewoon even niet, Oké! Adem in, adem uit. En Let’s talk!

Seksueel grensoverschrijdend gedrag

2 van de 3 studenten krijgen tijdens de studententijd te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wauw!
Hoe beginnen we dit moeilijke gesprek en wat kunnen we zelf doen als we
getuige zijn van grensoverschrijdend gedrag. of als we dit zelf meemaken?

Stichting GELIJKSPEL zet zich in voor een positieve seksuele omgeving en beleving onder studenten.
Maak iedereen een winnaar. Speel GELIJKSPEL.

Zelfmoord preventie

“Denk je weleens: van mij hoeft het niet meer?”
Samen met 113 maken we het taboeonderwerp zelfmoord bespreekbaar.
 We kijken samen wat we kunnen doen om iemand in onze omgeving te helpen. Welke vragen kunnen we stellen? Hoe kunnen we helpen? Kom naar Liox PLUS en praat mee!

Denk je aan zelfmoord? Praten helpt. …maar is niet altijd eenvoudig. Anoniem online praten heeft als voordeel dat je makkelijker vertelt, je gedachten deelt en je gepieker even onderbreekt. 113 is 24/7 bereikbaar, gratis en anoniem.
Bel 0800-0113 of chat via www.113.nl

Voor wie?

Iedere student is welkom.
Liox PLUS is er voor alle studenten die studeren bij een Nederlandse onderwijsinstelling: MBO, HBO en WO. We moedigen studenten van alle leeftijden en studierichtingen aan om deel te nemen.

Waar?

We organiseren liox PLUS bij culturele locaties door heel Nederland. We zijn onder andere te vinden in Arnhem, Zeist (Utrecht), Leiden, Wijchen (Nijmegen), Enschede en Maastricht. Bekijk hier de agenda.

Wanneer?
Wat kost het?

Niets, noppes, nada! Voor jou als student is Liox PLUS helemaal gratis, door de financiële bijdrage van onze partners.  Het enige wat we van je vragen is om wel even jouw plek te reserveren via de agenda, zo weten we zeker dat iedereen die komt ook een studieplek heeft

Ik heb een vraag

Gebruik ons contactformulier om contact op te nemen, stuur een e-mail naar info@stichtingliox.nl of bel ons op 06-87965039 (maandag-vrijdag van 09u-17u).

Ik ben professional en wil graag helpen

Fantastisch! Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen om onze missie kracht bij te zetten.  Samen kunnen we een verschil maken. Kom met ons in contact via het contactformulier, stuur een e-mail naar info@stichtingliox.nl of bel ons op 06-87965039 (maandag-vrijdag van 09u-17u).

Mede mogelijk gemaakt door

Liox PLUS is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21 & het Studenten Welzijnfonds.

Ook willen wij al onze samenwerkingspartners bedanken: Bonnefanten kunstmuseum Maastricht, Cultuurkust Harderwijk, Geldersch Landschap & Kasteelen, Museumfabriek Enschede,  Museum-kasteel Wijchen, Rijksmuseum Boerhaave Leiden, Slot Zeist.

Liox PLUS | Promotievideo